09
10

-PRZETRENOWANIE I DIETA-

Głównym warunkiem osiągnięcia dobrych wyników treningowych jest regeneracja i szybki powrót do pełni sił, a jednak większość z Nas o tym zapomina.

Droga do sportowych sukcesów, czy osiągnięcia zamierzonych efektów to ciężka praca czyli intensywne treningi. Oczywiście trening jest bardzo ważny, ale jeśli nie zapewnimy sobie odpowiedniej ilości odpoczynku tj. czasu na regenerację, Nasz organizm sam się o to upomni, co oznacza, że efekty treningów pozostawią wiele do życzenia. Intensywne treningi nie mogą następować jeden po drugim, ponieważ Nasz organizm nie wytrzyma takiego obciążenia. Im szybciej wrócimy do pełni sił po treningu, tym szybciej będziemy gotowi do kolejnych pełno wartościowych sesji treningowych. Tylko dzięki odpowiedniej regeneracji jesteśmy w stanie zwiększyć liczbę treningów oraz ich intensywność, tak by osiągnąć lepsze wyniki.

Jeżeli nie zaplanujemy odpowiedniego czasu na odpoczynek- regenerację między treningami, już po kilku tygodniach ćwiczeń dopadnie Nas głębokie, trudne do pokonania zmęczenie. Treningi będą sprawiały Nam co raz większą trudność, a rano będziemy odczuwać zmęczenie. Jeżeli zmęczenie nie da o sobie zapomnieć przez cały dzień i tak przez kolejne dni- będzie to oznaczało przetrenowanie organizmu.

JAK UNIKNĄĆ PRZETRENOWANIA?!

REGENERACJA! To jedyny sposób na powrót do pełni sił. Składa się na to kilka czynników: przede wszystkim odpoczynek i odpowiednie odżywianie. Odpowiednia dieta ma ogromny wpływ dla kondycji oraz osiąganych wyników sportowych. Jednak często o tym zapominamy jedząc cokolwiek.

Efektywny trening to coś więcej niż same ćwiczenia! To dobre samopoczucie- wynikające ze zrównoważonej aktywności fizycznej i odpoczynku. Jeżeli uda Nam się to zrównoważyć, Nasza forma będzie się poprawiać w stałym równomiernym tempie.

Przetrenowanie nie zawsze wynika ze zbyt dużej aktywności treningowej. Innymi czynnikami obciążenia mogą być praca lub szkoła, relacje międzyludzkie, kłopoty finansowe, zmiana miejsca zamieszkania i wiele innych stresogennych czynników składających się na życie codzienne.

CZYM JEST ZMĘCZENIE?

Zmęczenie to podstawowy czynnik ograniczający możliwość poprawy osiągnięć sportowych. Nie pozbędziemy się go nigdy. I bardzo dobrze! Zmęczenie to mechanizm, który chroni Nas przed uszkodzeniem i przeciążeniem organizmu, oraz niepotrzebnych używaniem jego zasobów.

Przetrenowanie objawia się w sposób indywidualny. Czynnikami wspólnymi są m. in. spadek formy i chroniczne zmęczenie.

 

 

 

NAJCZĘSTSZE OBJAWY PRZETRENOWANIA:

FIZJOLOGICZNE

PSYCHOLOGICZNE IMMUNOLOGICZNE

SPADEK OSIĄGÓW

PRZYGNĘBIENIE PODATNOŚĆ NA CHOROBY

BRAK SIŁ

APATIA

POWIĘKSZONE WĘZŁY CHŁONNE

UTRATA APETYTU

OBNIŻENIE SAMOOCENY

WOLNIEJSZE GOJENIE SIĘ RAN I ZADRAPAŃ

BEZSENNOŚĆ

DRAŻLIWOŚĆ

CZĘSTE BÓLE I URAZY

NIESTABILNOŚĆ EMOCJONALNA

ZWIĘKSZONA CZĘSTOTLIWOŚĆ ODDECHU

TRUDNOŚCI Z KONCENTRACJĄ

SPADEK MAKSYMALNEJ DŁUGOŚCI TRENINGU

 

 

 

PRZETRENOWANIE A DIETA

Przemęczenie, które stopniowo prowadzi do przetrenowania, często przynajmniej częściowo spowodowane jest nieprawidłową dietą. Ciężko trenujemy, żeby osiągnąć wymarzona formę. Intensywne treningi powodują zmniejszenie apetytu w ciągu kolejnych kilku godzin. Jeżeli mamy mniejszy apetyt lub ograniczamy przyjmowanie kalorii dla osiągnięcia konkretnej wagi- mniej jemy, a zmniejszona liczba przyjmowanych kalorii w połączeniu z niepełną regeneracją lub brakiem czasu na odpoczynek, prowadzą do szybszego męczenia się i słabszych treningów. Wystarczą 2-3 tyg. w takim ciągu i jesteśmy przetrenowani.

JAK NIE DOPUŚCIĆ DO PRZETRENOWANIA?!

Najlepszą metodą na uniknięcie kłopotów jest trzymanie się długoterminowego planu treningowego, zakładającego odpowiednią ilość odpoczynku w tygodniu oraz liczbę dni na regenerację. Taki plan powinien zakładać stopniowy wzrost obciążenia treningowego i być dopasowany do indywidualnych cech Naszego organizmu, w tym także do doświadczenia, wieku, podatności na choroby oraz celów które chcemy osiągnąć.

Przetrenowanie często zależy także od odżywiania. Nawet najlepiej przygotowany plan treningowy może zawieść jeśli nie będzie połączony z dietą zapewniającą regeneracje sił i zaspokojenie potrzeb organizmu. Najczęstszym problemem jest zbyt mała liczba kalorii, ilość białka lub mikroelementów. A o zapotrzebowaniu Naszego organizmu w białka, węglowodany, tłuszcze , mikroelementy i wodę już w kolejnym poście 🙂

Zapraszam!

A.